اصلاح طرح لبخند

لبخند زیبا حق شماست

اصلاح طرح لبخند

درباره چرایی اصلاح طرح لبخند باید گفت ، داشتن لبخند زیبا می تواند افراد را جذاب تر کند. لبخند زیبا، نتیجه هماهنگی و هارمونی اجزاء صورت و فک و شکل دندان هاست.ظاهر لبخند و دندان ها تاثیر به سزایی در روحیه و اعتماد به نفس فرد و نحوه برخورد دیگران با وی دارد. طبق گزارش سازمان دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آمریکا، حدود ۷۴ درصد از افراد معتقدند که لبخندی نازیبا می تواند مانعی در مسیر موفقیت شخص باشد و تقریبا ۱۰۰ درصد افراد معتقدند که لبخند یک دارایی مهم اجتماعی محسوب می شود.

ظاهر طبیعی

کاملا مشابه دیگر دندان ها

سازگار با محیط دندان

استفاده از بهترین متریال کاملا سازگار با دهان

طول عمر بالا

بهترین تجهیزات طول عمر فوق العاده

بسیار مقاوم

مقاوم در برابر انواع لکه و شکستگی

داشتن لبخندی زیبا، اصلی اساسی در داشتن تعاملات اجتماعی مثبت در دنیای کنونی است. لبخند زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد در تعاملات اجتماعی و تأثیرگذاری مثبت روی افراد اطراف می‌شود.

بدون تردید لبخند زیباترین حالتی است که در چهره هر فردی نقش می‌بندد. در واقع پس از چشم‌ها، داشتن لبخندی زیبا دومین معیار زیبایی صورت محسوب می‌شود. بنابراین داشتن لبخندی دلنشین نقش موثری در افزایش اعتماد به نفس دارد. زیبایی لبخند به هارمونی و دندان‌ها، اعضا و اجزا صورت بستگی دارد. منظور از اعضا و اجزا صورت هماهنگی کلی صورت با طراحی لبخند، حالت لب‌ها و گونه‌ها، رنگ پوست و دندان‌ها، فرم لثه‌ها و محل قرارگیری دندان‌ها است. وجود هماهنگی بین اجزا ذکر شده یک منحنی به وجود می‌آورد که با نام خط لبخند شناخته می‌شود که باعث داشتن چهره‌ایی زیبا، شاد و جذاب می‌شود.

افرادی که از این هارمونی در چهره خود برخوردار نیستند برای رفع این مسئله به اصلاح طرح لبخند نیاز دارند. برای مثال لازم است در فرم لثه، اندازه دندان، فواصل بین دندانی و برآمدگی آنها تغییراتی رخ دهد تا طرح لبخند زیبایی به دست آید.

این روزها داشتن لبخندی زیبا با دندان‌های سفید و منظم چیزی است که همه‌ی ما خواستار آن هستیم. برای داشتن لبخندی زیبا، دندان‌های سالم و منظم نقشی اساسی دارند.
داشتن لبخندی زیبا شاید بتواند ما را یک قدم به کسی که دوستش داریم نزدیک‌تر سازد، شاید بتواند شانس ما را برای رسیدن به شغل مورد علاقه‌ی‌مان بیشتر کند. داشتن تصویری زیبا در ذهن افراد، همه‌ی چیزی است که می‌تواند روز‌های زیبایی را در زندگی اجتماعی برای ما رقم زند.

خوشبختی ما چه در تعاملات شخصی و چه در تعاملات کاری تا حدود بسیار زیادی تحت‌تأثیر ظاهر ما است. از این رو عجیب نیست که افراد بسیار زیادی هر روز بیش‌تر و بیش‌تر علاقه دارند که لبخندی زیبا را دارا شوند. علاقه به زیبایی موضوعی ذاتی در انسان‌ها است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
با این حال بسیاری از اوقات لبخند ما می‌تواند زیبایی ایده‌آل خود را از دست دهد. مشکلات مختلف مربوط به دندان زیبایی لبخند را تا حدود بسیار زیادی دچار مشکل می‌سازد. برای داشتن لبخندی زیبا، دارا بودن دندان‌هایی سالم و منظم امری حیاتی است.

مشکلات مختلف دندان از جمله شکستگی، پوسیدگی، تغییر رنگ، عدم نظم در دندان‌ها، فاصله‌ی میان آن‌ها و… همگی می‌توانند کابوس لبخند ایده‌آل ما باشند. برای راحت شدن از این کابوس، دندان‌پزشک ما راه‌های مختلفی را برای اصلاح لبخند ما پیشنهاد می‌دهد.

هزینه اصلاح طرح لبخند بنابر مشکل دندان‌های ما می‌تواند متفاوت باشد. اما هر هزینه‌ای با توجه به زیبایی بی‌حد و اندازه‌ای که در مقابل آن دریافت می‌کنیم، ناچیز است.

چرا لبخندی زیبا مهم است؟

لبخند در طول سال‌ها واژه‌ای پر استفاده برای شاعران و نویسنده‌ها، برای توصیف زیبایی بوده است. خیلی وقت‌ها مفهوم خود زیبایی با لبخند تعریف می‌شده است. دلیل این موضوع واضح است، لبخند زیبا‌ترین و مثبت‌ترین حس‌های درون وجود ما را به اطرافیان منتقل می‌کند. با لبخندی زیبا می‌توانیم تمام عشق درون وجودمان را به فرد مقابل انتقال داده و لبخندی در پاسخ به محبت خود دریافت کنیم.

جوزف ادیسون Joseph Addison، شاعر و نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی بیان می‌کند: «نقشی که طلوع آفتاب برای گل‌ها دارد، لبخند برای انسان‌ها دارد.»
زیبایی چنین عنصر رؤیایی که الهام هزاران شاعر و نویسنده در طول صدها سال بوده است، البته اهمیت بی‌حد و اندازه‌ای دارد. داشتن لبخندی زیبا به ما کمک می‌کند نقشی زیبا در ذهن افرادی که دوستشان داریم، داشته باشیم. اعتماد به نفس ما تا حدود زیادی به ظاهر ما وابسته است. لبخند یکی از مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین عناصر زیبایی ظاهری مال است. زمان لبخند ما، افراد باید بتوانند لذت دیدن دندان‌هایی زیبا و دریافت انرژی مثبت ما را داشته باشند. تنها در این صورت است که می‌توانیم روز‌ها و شب‌های رؤیایی را با افرادی که دوستشان داریم، بسازیم.

رابطه لبخند و محیط کار

رابطه‌های کاری ما چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم، تا حدود بسیار زیادی در تعامل نزدیک با زیبایی ظاهر ما است. با داشتن ظاهری آراسته و مناسب می‌توانیم پیشرفت‌هایی را که می‌خواهیم در کار خود داشته باشیم. برخی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که دندان‌هایی زیبا نقشی مهم در موفقیت سیاست‌مداران در انتخابات دارد. زیبایی چنین بخش مهمی از ظاهر ما قاعدتاً امری بی‌اهمیت برای رابطه‌های کاری ما نیست.

با این حال بسیاری از افراد دچار مشکلات مختلفی در رابطه با ظاهر دندان‌های خود هستند. اصلاح طرح لبخند تنها راه‌حل برای بازگردادن زیبایی به لبخند ما است. در اصلاح طرح لبخند، دندان‌پزشک ما با روش‌های مختلف اقدام به زیباسازی لبخند ما کرده و این عنصر مهم برای اعتماد به نفس ما را بازسازی می‌کند. هزینه اصلاح طرح لبخند برای به دست آوردن اعتماد به نفس و موفقیت‌های مختلف کاری و شخصی چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. در ادامه درباره‌ی انواع روش اصلاح طرح لبخند به صورتی کامل‌تر خواهید خواند.

عوامل زیبایی لبخند:

دندان یکی از اعضای بسیار مهم در چهره هر فرد است که بر روی طرح لبخند تاثیر بسیار زیادی دارد. مراقبت از دندان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا کوچک‌ترین عیب در آن‌ها بر روی چهره فرد تاثیرگذار است. این مراقبت‌ها شامل معاینه مرتب دندان‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و … می‌شوند که آسیب‌های وارده به دندان را به حداقل می‌رساند. ترمیم و مراقبت از دندان‌ها و همچنین زیباسازی آن‌ها یکی از مواردی است که امروزه رواج بسیار زیادی دارد. اقداماتی مانند ارتودنسی دندان، جراحی لثه، پر کردن دندان‌ها، روکش دندان و … علاوه بر سلامت دهان و دندان به عنوان اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود. در ادامه عوامل موثر بر داشتن لبخندی زیبا را بررسی می‌کنیم.

۱- فرم یا نسبت طول و عرض دندان‌ها

زیبایی دندان‌ها امری کاملا نسبی است و به دلیل هماهنگی دندان‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد. اندازه و فرم دندان‌ها در امر زیبایی لبخند تاثیر بسزایی دارند. طول دندان‌ها باید دارای تناسب باشد تا ظاهر و لبخند فرد زیباتر و شاداب‌تر به نظر برسد. برای اصلاح طرح لبخند اولین موردی که به آن توجه می‌شود کوتاه یا بلند بودن دندان‌ها مخصوصا دو دندان جلویی فک بالا می‌باشد.

۲- هماهنگی خطوط لثه‌ای

هماهنگی در خطوط لثه یعنی قرینه بودن آن‌ها برای داشتن لبخندی زیبا بسیار حائز اهمیت است. لبخندی که لثه بیش از اندازه بیرون بزند و به چشم بیاید، لبخند لثه‌ای نام دارد که یکی از عوامل تاثیرگذار بر زیبایی لبخند می‌باشد.

۳- به هم ریختگی یا نامرتبی دندان‌ها

تقارن در دندان‌ها امر بسیار مهم است. نامرتب بودن یا کج بودن دندان‌ها یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد به آن دچار هستند. این مشکل اصولا با ارتودنسی دندان‌ها برطرف می‌شود. البته در برخی از موارد مشکلات حاد دهان و فک و نامرتب بودن دندان‌ها مشکلات بزرگ‌تری را به وجود می‌آورد. هزینه درمان ارتودنسی با توجه به میزان بهم ریختگی دندان‌ها متفاوت است.

۴- از بین رفتن فواصل بین دندانی

این مشکل دلایل بیشماری دارد از جمله، ارثی یا مادرزادی بودن، کشیدن دندان‌ها و وجود جای خالی آن‌ها، داشتن دندان اضافی، کوچک بودن دندان‌ها به نسبت فک، چسبندگی لثه یا بیماری‌های مربوط به لثه. وجود این فواصل لبخند زیبای شما را نامطلوب می‌کند که برای از بین بردن آن‌ها باید از روش درمانی ارتودنسی استفاده کنید.

۵- نا هماهنگی‌های لبه‌ای دندان‌ها یا کوتاه و بلند بودن لبه نسبت به یکدیگر

این مورد می‌تواند به دلیل دندان قروچه یا جویدن مواد‌غذایی سفت به وجود آید یا اینکه اندازه دندان‌ها با یکدیگر متفاوت باشد . همچنین نحوه قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر نیز می‌تواند مورد دیگری برای وجود این مشکل باشد.

ایمپلنت دندان

جلوگیری از تحلیل استخوان

ونیرکامپوزیت

تجربه ای لذت بخش از ونیر

لمینت دندان

بسیار مقاوم در برابر سایش و آسیب

بلیچینگ دندان

روحی تازه بر کالبد دندانهای خسته

روکش دندان

لباسی نو برای دندانها

افزایش طول تاج کلینیکی

دندان هایی بلندتر و زیباتر

بریج دندان

پر کردن فاصله بین دندانها

ارتودنسی

دندانهایی مرتب، ردیف و زیبا

مزایای اصلاح طرح لبخند

  • اصلاح طرح لبخند تغییرات چشمگیری در زندگی فرد ایجاد کرده و منافع متعددی از نظر سلامت و زیبایی به دنبال دارد.
  • فواید بهداشتی و سلامت این درمان شامل کاهش خطر پر کردن بیش از حد دندان و یا فرسودگی دندان، راحت‌تر بودن مراقبت و تمیز کردن دندان است. دندان‌هایی که صاف و مرتب شده، ترمیم و یا کاشته شده‌اند، کمتر در معرض خطر پوسیدگی و عفونت قرار دارند.
  • اصلاح طرح لبخند می‌تواند به بازگرداندن زیبایی و جوانی کل صورت و حتی بهبود حالت بدن (پاسچر) کمک کند.
  • اصلاح طرح لبخند اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.
  • درمان مشکلات اساسی دندان، موجب بازیابی و حفظ بهداشت دهان و دندان شما شده و در نتیجه اساس و پشتوانه‌ی محکمی برای زیبایی دندان‌های شما فراهم می‌سازد.
  • اصلاح طرح لبخند دارای فوائد دراز مدت برای سلامت کلی شما است. اغلب بیماران می‌توانند با افتخار لبخند زده و اعتماد به نفس بیشتری در موقعیت‌های اجتماعی یا کاری داشته باشند.

روش های اصلاح طرح لبخند

به طور کلی روشهای اصلاح طرح لبخند به ۲ دسته تقسیم بندی می‌شوند:
۱- روش های کلینیکی اصلاح طرح لبخند
۲- روش های طبیعی اصلاح طرح لبخند

۱- روش‌های کلینیکی اصلاح طرح لبخند:

هر فردی دارای چهره، رنگ پوست و دندان‌هایی با مشخصات منحصر به فردی است. آگاهی و درک درست از این مشخصات سبب امکان استفاده از بهترین خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌شود. از روش‌های متعددی می‌توان برای اصلاح طرح لبخند استفاده نمود. معمولا پس از مراجعه به دندانپزشک زیبایی و تشخیص صحیحمی‌توان از ترکیب روش‌های کلینیکی زیر به اصلاح خط لبخند پرداخت.

  • سفید کردن یا بلیچینگ

    یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های مورد استفاده در اصلاح طرح لبخند، سفید کردن یا بلیچینگ دندان است. در این روش از پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. این ماده سفید کننده به رنگدانه‌های ته نشین شده میان هرم‌های مینای دندان نفوذ می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بلیچینگ یا سفید کردن دندان در کلینیک و خانه امکان پذیر و بسیار رایج است. بلیچینگ در کلینیک‌های زیبایی در مقایسه با روش خانگی آن سریع‌تر است. اما دوام و ماندگاری روش خانگی به دلیل آهستگی پروسه درمان بیشتر می‌باشد.

  • اصلاح لبخند لثه ای به کمک لیفت لثه

    یکی دیگر از روش‌های موثر در اصلاح لبخند لیفت لثه است. بسیاری افراد دندان‌هایشان بیش از حد معمول با لثه‌ پوشیده شده است. برای حل این مورد می‌توان از لیفت لثه استفاده کرد. لیفت لثه روشی بسیار سریع است که پس از تزریق بی حسی موضعی مقدار لثه اضافی برداشته می‌شود. با انجام این روش تناسب بهتری بین لثه و دندان به وجود می‌آید و دندان‌ها بهتر دیده می‌شوند. در موارد دیگر برای کم کردن حجم لثه طول تاج را افزایش می‌دهند. در این روش از برداشتن لثه اضافی و تغییر جزیی در شکل استخوان و ایجاد بی      حسی استفاده می‌شود.

  • باندینگ یا ونیر کامپوزیت

    باندینگ دندان یا کامپوزیت دندان روشی مطمئن و بدون خطر برای بهبود طرح لبخند است. در این روش از کوارتز یا سیلیکون دی اکسید استفاده می‌شود که توسط رزین سنتزی روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. از این روش هنگامی استفاده می‌شود که فرد دچار شکستگی، لک و تغییر رنگ و خراشیدگی دندان باشد. علاوه بر این از باندینگ دندان می‌توان برای از بین بردن فواصل بین دندان، تغییر سایز و فرم دندان نیز استفاده‌ نمود. از مزایای کامپوزیت می‌توان به سریع بودن پروسه درمان، هزینه مقرون به صرفه و امکان استفاده از رنگی مشابه با رنگ طبیعی دندان‌ها اشاره نمود.

  • لمینت دندان

    لمینت دندان یا همان ونیر پرسلن روکش‌های نازک سرامیکی می‌باشند که هنگام بهبود برخی از مشکلات دندانی مانند کج بودن، تغییر رنگ و خراشیدگی و ترمیم زیبایی آن استفاده می‌شود. لمینت روشی موثر در اصلاح طرح لبخند است که با قرار دادن روکش‌هایی با ضخامت ۰.۵ تا ۰.۶میلی‌متر روی دندان‌ها انجام می‌شود. زمان انجام لمینت دندان بسیار کوتاه است. به طوری که پس از تقریبا ۲ جلسه درمانی به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

  • روکش دندان

    روکش دندان جایگزین مناسبی برای فلزهای موجود در دندانپزشکی زیبایی است که بسیاری از مشکلات متداول روکش‌های‌ پیشین را کاهش داده است. معمولا روکش‌های دندانی از سرامیک ساخته می‌شوند و تمام نقص و عیب دندان‌ها را می‌پوشاند. همچنین امکان انتخاب رنگ روکش متناسب با رنگ طبیعی دندان و چهره شما وجود دارد. روکش‌های دندان علاوه بر زیبایی از مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند.

  • بریج دندان

    بریج دندانی جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته است. در این روش برای بهبود طرح لبخند و زیبایی دندان، روی ناحیه بی دندان تاج قرار داده می‌شود. فرآیند درمان به این شکل است که توسط دندان‌های کناری ناحیه مدنظر یک بریج به قسمت بدون دندان افزوده می‌شود. برای افزایش ماندگاری بریج رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف غذاهای نرم بسیار مهم است.

  • ارتودنسی

    ارتودنسی دندان روشی بسیار کاربردی و عالی برای بهبود طرح لبخند است. به جرات می‌توان گفت این روش یکی از بهترین روش‌های زیبایی دندان است. زیرا در این روش در سطح دندان هیچگونه تغییری اتفاق نمی‌افتد. در واقع ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک بهترین گزینه انتخابی برای دندان‌های نامرتب، کج و دارای فاصله اما در عین حال خوشرنگ و زیبا است. لازم به ذکر است که ارتودنسی دندان به چندین حالت مختلف مانند ارتودنسی متحرک، نامرئی، لینگوال، ثابت، و … امکان پذیر است. البته طولانی بودن دوره درمان یکی از نقاط ضعف این روش است.

  • ایمپلنت دندان

    ایمپلنت دندان درمانی پرهزینه است اما بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد. ایمپلنت ها بهترین گزینه در میان دندان مصنوعی، بریج و غیره می باشند. ایمپلنت با جراحی به فک متصل می شود و مانند دندان طبیعی انسان عمل می کند. روند نصب ایمپلنت چند جلسه به طول می انجامد و عمر بسیار طولانی دارد. رنگ ایمپلنت بسیار دیر از بین خواهد رفت.
    دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، خدمات بسیاری را در زمینه اصلاح طرح لبخند ارائه می دهد، اما باید به یاد داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس در نتیجه رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها بهترین کار ممکن است.

  • جراحی فک

    در برخی موارد مشکل طرح لبخند به دلیل جلو یا عقب بودن فک است. در این شرایط امکان استفاده از لمینت یا ارتودنسی وجود ندارد و برای درمان نیاز به جراحی فک است. به اینگونه که با جابجایی استخوان فک آن را در موقعیت درست قرار می‌دهند. ابتدا جراح فک بالا را به اندازه مناسب شکل و به سمت موقعیت مناسب حرکت می‌دهد. سپس با استفاده از پیچ و صفحه آن را ثابت می‌کند.


۲- روش های طبیعی اصلاح طرح لبخند:

همانطور که پیشتر بررسی کردیم، روش‌های کلینیکی متفاوتی برای اصلاح طرح لبخند وجود دارد. علاوه بر روش‌های کلینیکی که هزینه‌بر هستند روش‌های طبیعی نیز وجود دارند که بسیار موثر واقع می‌شوند. اما در رفع مشکلات فک، دندان و لثه باید حتما از روش‌های کلینیکی استفاده کنید زیرا روش‌های طبیعی تنها در موارد سطحی اثرگذار می‌باشند.

  • مسواک زدن دوبار در روز

    مسواک زدن یکی از موارد برای رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد که با سلامت فرد رابطه تنگاتنگی دارد. اما بسیاری از افراد به این امر توجهی ندارند و وقتی برای مسواک زدن در طول روز نمی‌گذارند. برای هر بار مسواک زدن حدود ۲ دقیقه زمان کافی می‌باشد. در مسواک زدن بر روی تمیزی دندان‌های آسیابی تمرکز بیشتری بگذارید. برای راحت‌ی در مسواک زدن می‌توانید دهان را به ۴ بخش قسمت کنید و برای هر بخش ۳۰ ثانیه وقت بگذارید. کشیدن مسواک بر روی دندان‌ها باید به صورت کاملا ملایم انجام شود. همچنین می‌توانید برای سفیدتر شدن دندان‌ها از خمیر دندان‌های دارای سفید کننده استفاده کنید. پس از مسواک زدن حتما از نخ دندان استفاده کنید.

  • سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

    اغلب اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه شود. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا مراجعه به دندانپزشک دو بار در سال برای همه افراد با شرایط‌های متفاوت صدق می‌کند یا عده‌ای نیاز بیشتر یا کمتری برای مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان‌هایشان دارند. از این رو در ادامه به بررسی شرایط مختلف و در نتیجه تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک می‌پردازیم.

- -- رعایت و مراقبت نکردن بهداشت و سلامت دهان و دندان: افرادی که به درستی از دندان‌هایشان مراقبت نمی‌کنند، به طور منظم مسواک نمی‌زنند، نخ دندان نمی‌کشنید و از دهانشویه استفاده نمی‌کنند لازم است سالی دو بار و حتی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

- -- نوع رژیم غذایی: اگر بیشترین میزان مواد غذایی موجود در برنامه غذایی شما قندها و مواد چسبناک هستند یا دائما در حال غذا خوردن، جویدن و نوشیدن می‌باشید لازم است برای معاینه سالی ۴ مرتبه به دندانپزشک مراجعه نمایید.

- -- بانوانی که قصد بارداری دارند: برای جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری لازم است قبل از این دوره مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان کاملا برطرف شوند. حتی در ماه‌های آخر بارداری باید به طور منظم برای معاینه بهداشت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است سلامت دهان و دندان مادر بر سلامت جنین نیز تاثیر داشته باشد.

- -- کهولت سن یا استفاده از داروهای کاهش دهنده بزاق دهان: زمانی که سن افراد بالا می‌رود میزان بزاق دهان و کیفیت بزاق نیز کاهش می‌یابد. جریان بزاق با مکانیسم‌های متفاوت مانع پوسیده شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی هنگام استفاده از برخی داروها، بزاق کم می‌شود. داروهای کاهش دهنده فشار خون و درمان افسردگی بزاق دهان را کاهش می‌دهند. همچنین داروهای موثر در بهبود و درمان سرطان و رادیوتراپی نیز با کاهش بزاق باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. این دسته از افراد بیش از ۲ مرتبه از سال باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

- -- وجود دستگاه ارتودنسی یا روی هم قرار داشتن دندان‌ها: هنگام درمان ارتودنسی به دلیل وجود وسایل ارتودنسی در دهان به معاینه بیشتری نیاز خواهید داشت. شلوغی طبیعی دندان‌ها نیز امکان پوسیدگی آنها را بیشتر می‌کند.

- -- انجام درمان‌های دشوار دندانپزشکی: دندان‌هایی که در گذشته درمان شده‌اند ممکن است به معاینات منظم و دوره‌ای نیاز داشته باشند. بدون تردید تنها یک بار مراجعه به دندانپزشک جهت درست کردن دندان‌ها برای این دسته افراد کافی نیست.

- -- وجود بیماری‌های خاص یا جرم دندانی و علایم خونریزی: موضوعی که اهمیت دارد این است که وجود بیماری‌های عمومی می‌تواند بر سلامت دندان و لثه شما تاثیر بگذارد و برعکس، بیماری‌های لثه و دندان ممکن است در مواردی سلامت عمومی افراد را به خطر بیاندازد. بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند یا بیماری‌های خونی سلامت دهان و لثه را دچار مشکل می‌کنند. اگر می‌خواهید پیوند عضو شوید یا جراحی قلب دارید باید معاینات منظم دندانپزشکی را جدی بگیرید. لازم به ذکر است که جرم دندان و بیماری‌های لثه نیاز شما برای معاینات دندانپزشکی را بیشتر می‌کند.

- -- دندان‌هایی که ضربه دیده‌اند یا آن‌هایی که باید به صورت مرتب معاینه شوند: در مواردی که به دندان ضربه وارد می‌شود یا درمان‌های پیچیده‌ای تجویز می‌شود، شخص باید به صورت دوره‌ای و مرتب برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نماید. تاریخ‌های مراجعه به دندانپزشک را جدی بگیرید تا هزینه‌هایی که برای ترمیم دندان‌هایتان کرده‌اید از بین نرود و سلامت دهان و دندان شما به خطر نیفتد.

  • ترک سیگار

    سیگار کشیدن مضرترین اقدامی است که انسان می تواند برای تخریب لبخند خود انجام دهد. پوست بدن افراد سیگاری رنگ پریده شده و دندان هایشان پس از مدتی زرد می شوند. این آسیب ها معمولا به مرور زمان رخ می دهند اما در صورت عدم رسیدگی، می تواند یک لبخند زیبا را به طور کامل تخریب کند. ترک سیگار اصلا کار آسانی نیست اما این کار فواید فراوانی برای سلامت تان خواهد داشت.

  • کاهش مصرف غذاهایی که موجب لکه دار شدن دندان ها می شوند.

    برای لکه دار نشدن دندان‌ها باید مصرف چای، نوشابه، قهوه، زردچوبه، مشروبات الکلی، انواع توت‌های رنگی، رب گوجه فرنگی و … کم‌تر کنید. استفاده از این مواد‌غذایی سبب تغییر رنگ دندان‌ می‌شود. به هیچ وجه نیازی به قطع مصرف این مواد‌ غذایی نیست، تنها باید مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید و در زیاده‌روی نکنید. لازم به ذکر است بعد از هربار مصرف این مواد‌غذایی می‌توانید مسواک بزنید یا آب نمک قرقره کنید.

  • کاهش مصرف غذاهای اسیدی

    مرکبات، نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، انرژی‌زاها و انواع آبمیوه‌ها دارای اسید هستند که موجب تخریب مینای دندان می‌شود. اما می‌توان با استفاده کم‌تر از این مواد‌غذایی و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان اثر مخرب آن را کم‌تر کرد. لازم به ذکر است که می‌توانید برای کاهش خطرات استفاده از این مواد‌غذایی از خمیر دندان مستحکم کننده مینای دندان و دهان شویه‌های مخصوص استعمال کنید.

  • احتیاط در جویدن

    ترمیم دندان‌های شکسته با استفاده از روکش یا لمینت هزینه‌بر است، در نتیجه مراقبت از دندان‌ها اهمیت زیادی دارد. دندان‌ها تنها برای جویدن غذا هستند. با دندان‌هایتان مواد‌غذایی سفت و سخت مانند آبنبات، یخ و پسته نشکنید، ناخن‌های خود را نجوید، نوار چسب را جدا نکنید، سس‌های کیسه‌ای را با باز نکنید. تمامی این کارها باعث آسیب به دندان‌ها می‌شوند.

  • استفاده از نوار چسب های سفید کننده

    نوار چسب‌های سفید کننده دندان‌ها را به طرز شگفت انگیزی سفید می‌کنند. می‌توانید یک بسته از این نوار چسب‌ها بخرید و روزی دوبار آن‌ها را بر روی دندان‌هایتان قرار دهید. بعد از گذشت چند روز تغییر را در رنگ دندان‌هایتان مشاهده می‌کنید اما باید بدانید که این سفیدی تا چند ماه باقی می‌ماند. سپس می‌توانید بسته دوم نوار چسب‌ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. استفاده از این نوع نوار چسب‌ها روش کاملا قطعی برای سفید کردن دندان نمی‌باشد اما تاثیر زیادی بر روی زیبایی طرح لبخند شما دارد.

کلینیک دندانپزشکی فردا

مشهد، مفتح۴، چهارراه اول

همین امروز تعیین وقت کنید

۰۵۱-۳۲۷۶۵۰۱۰ | ۰۵۱-۳۲۷۱۷۴۳۷

ساعات کار

شنبه - پنج شنبه : 8:30 - 21:00

ارسال ایمیل

info@clinicfarda.com